میزان فشار خون نرمال | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

بررسی میزان فشار خون نرمال

در این مطلب از سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر میزان فشار خون نرمال را مورد بررسی قرار می دهیم.  آن چیزی که ما به‌عنوان فشار خون نرمال در نظر می‌گیریم بسته به سن، شرایط جسمی و مواردی ازاین‌دست متفاوت است. بااین‌حال به‌صورت یک مقدار کلی و مرجع، انجمن فشار خون آمریکا فشارخون نرمال را کمتر از ۱۲۰/۸۰ در نظر می‌گیرد. بااین‌وجود باز هم برای بررسی این که آیا فشار خون روی یک مقدار طبیعی است یا خیر باید سن، جنسیت و چندین فاکتور مهم دیگر را در نظر گرفت. به‌صورت کلی فشار خون با دو عدد اندازه‌گیری می‌شود و مقدار آن هم به‌صورت دو عددی نشان داده می‌شود. اولی فشار خون سیستولیک و دومی فشار خون دیاستولیک نام دارد. هر دوی این اعداد در خوانش فشار خون و تعیین طبیعی‌بودن، بالابودن یا پایین‌بودن آن اهمیت دارند.

فشار خون سیستولیک

عدد اول که فشار خون سیستولیک نامیده می‌شود، درواقع فشار موجود در شریان‌ها را هنگام ضربان قلب اندازه‌گیری می‌کند.

فشار خون دیاستولیک

عدد دوم فشار خون دیاستولیک نامیده می‌شود که درواقع فشار موجود در شریان‌ها در زمانی که قلب بین ضربان‌ها در حال استراحت‌کردن است، اندازه‌گیری می‌کند. حال اگر از پزشک بپرسید که کدام مهم‌تر است؟ فشار خون نرمال سیستول یا دیوستول؛ در پاسخ قطعاً به شما گفته می‌شود که نرمال بودن فشار خون به طبیعی بودن هر دوی این اعداد بستگی دارد و اگر فشار خون سیستول یا دیاستول هر کدام بالاتر یا پایین‌تر از حد طبیعی باشند، قطعاً به بررسی‌های دقیق‌تر و مراقبت‌های پزشکی بیشتر نیاز است.

میزان فشار خون طبیعی و غیرطبیعی

همان‌طور که گفته شد اگر فشار خون از حد تعیین‌شده بالا یا پایین‌تر شود، فشار خون غیرطبیعی است. هم فشار خون پایین و هم فشار خون بالا می‌توانند برای سلامتی مشکلاتی را ایجاد کنند. فشار خون بالا ممکن است بدون هیچ نشانه به‌خصوصی ایجاد شود و بسیاری از افراد متوجه آن هم نشوند. اندازه‌گیری فشارخون تنها راه برای تشخیص فشار خون بالا است.

فشارخون بالا اغلب به عادات سبک زندگی ناسالم مانند سیگارکشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل، اضافه‌وزن و ورزش‌نکردن به‌اندازه کافی مرتبط است. در صورت عدم درمان، فشار خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌های طولانی‌مدت سلامتی جدی از جمله بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد. شما همچنین خطر آسیب رساندن به رگ‌های خونی در کلیه‌ها یا چشم‌های خود را دارید.

فشار خون پایین کمتر رایج است. برخی از داروها می‌توانند به‌عنوان یک عارضه جانبی باعث کاهش فشار خون شوند. همچنین فشار خون پایین می‌تواند به دلیل تعدادی از شرایط زمینه‌ای از جمله نارسایی قلبی و کم‌آبی ایجاد شود. به‌هرحال در هر یک از این موارد برای داشتن فشار خون نرمال باید به پزشک مراجعه کرد.

ارتباط ورزش با دیابت و سطح گلوکز خون | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

مراجعه فوری به پزشک در صورت طبیعی نبودن فشار خون

در درجه اول می‌توان با مراجعه به پزشک عمومی و متخصص مراقبت‌های بهداشتی در خصوص مشکلات مربوط به فشار خون صحبت کرد. آنها می‌توانند با تشخیص و تجویز داروی مناسب به شما برای داشتن فشار خون نرمال کمک کنند. حتی ممکن است برای داشتن فشار خون طبیعی، ممکن است پزشک توصیه‌هایی در مورد تغییرات سبک زندگی ارائه دهد که می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما درصورتی‌که سن بیمار بالاست، شرایط پزشکی نگران‌کننده‌ای دارد، با روش‌های درمانی معمول بهبود نمی‌یابد، باید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کرد تا بررسی‌های تخصصی‌تر لازم برای بیمار انجام شود.

 

روش های دستیابی به مقادیر فشار خون نرمال

  • در قدم اول باید کسانی که سابقه ابتلا به فشار خون دارند، دائماً فشار خود را چک کرده و با دریافت داروی مناسب به درمان فشار خون بپردازند. در کنار درمان‌های پزشکی می‌توان با رعایت رژیم غذایی، ورزش‌کردن و روش‌های درمان طب سنتی هم به کنترل و درمان فشار خون پرداخت.
  • وزن سالم را هدف بگیرید. اضافه‌وزن خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. به‌طورکلی، برای حفظ وزن سالم، باید همان مقدار کالری که می‌خورید و می‌نوشید را بسوزانید.

 کلینیک آریا کلینیک شبانه روزی فولادشهر را در اینستاگرام دنبال کنید

  • فعالیت متوسط، مانند پیاده‌روی سریع یا شنا، می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. اهدافی را تعیین کنید تا بتوانید با خیال راحت ورزش کنید و حداقل ۱۵۰ دقیقه (۲.۵ ساعت) در هفته کار کنید. اگر مشکلات سلامتی دارید که درمان نمی‌شوند، قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب و داشتن فشارخون نرمال پیروی کنید. تغذیه سالم و داشتن رژیم غذایی متعادل از سبزیجات، میوه‌ها، غلات، پروتئین، لبنیات و روغن‌ها می‌تواند فشارخون شما را کاهش دهد. برای داشتن یک فشار خون طبیعی (خصوصاً اگر سابقه فشار خون بالا داشته باشید) نمک را کم کنید. با بالارفتن سن، بدن و فشار خون نسبت به نمک (سدیم) حساس‌تر می‌شود. محدودکردن مقدار نمک روزانه ممکن است به درمان فشار خون کمک کند.
  • الکل ننوشید. نوشیدن الکل می‌تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد. سیگار هم همین تاثیر را دارد. سیگار خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید.
  • نکته دیگر این که اگر به شما گفته‌شده‌است که خروپف می‌کنید یا به نظر می‌رسد که برای لحظاتی هنگام خواب نفس نمی‌کشید به پزشک خود اطلاع دهید. این ممکن است نشانه مشکلی به نام آپنه خواب باشد. درمان آپنه خواب و داشتن یک خواب خوب شبانه می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
    استرس را کنترل کنید.

مطالعه بیشتر:

روش انجام انواع سونوگرافی بارداری

علل و علائم وجود گوشت اضافه بینی

مزیت های ارتودنسی ژله‌ ای دندان